Repetitive Strain Injury (RSI)

Betekent “blessure door herhalende belasting”.
Het gaat om klachten aan nek, schouder, arm en/of pols die optreden omdat eenzelfde beweging vele malen per dag gemaakt wordt.
RSI kan op een aantal plaatsen ontstaan namelijk: het nek/schoudergebied of in de onderarmen, polsen en/of handen. Klachten in het nek/schoudergebied ontstaan omdat de spieren van nek en schouders voortdurend aangespannen zijn. Door te weinig variatie in de bewegingen tijdens het werken en de constante aanspanning neemt de doorbloeding van de spieren af. Afvalstoffen vanuit de spieren worden hierdoor niet voldoende afgevoerd.

Pijnklachten zijn hiervan het gevolg. Een natuurlijke reactie op pijn is een toename van de spierspanning, waardoor nog minder bewogen wordt en de doorbloeding nog meer wordt beperkt. Zo ontstaat een vicieuze cirkel.

RSI klachten in onderarmen, polsen en/of handen ontstaan omdat tijdens herhaalde bewegingen pezen over botten en door peesscheden wrijven. Ook kan er druk op zenuwen en spieren ontstaan. Dit kan ontstekingen in spieren, pezen of gewrichten tot gevolg hebben.
Doorbloedingsproblemen in nek- en schouderspieren kunnen deze klachten versterken. Bij stress kan RSI sneller optreden omdat de spierspanning dan al hoger is dan normaal.

Klachten die kunnen optreden bij RSI:

  • Pijn en stijfheid in de nek- en schouderspieren
  • Pijn en stijfheid in de spieren van onderarmen, polsen en/of handen
  • Uitstralende pijn in de armen en handen
  • Tintelingen in handen en/of vingers
  • Koude, klamme handen
  • Ontstekingen in spieren, pezen, peesscheden en peesaanhechtingen
  • Een moe gevoel in de armenRSI ontstaat niet van de één op de andere dag. Het begint met kleine klachten, maar het wordt vaak steeds erger. Hoe langer de klachten bestaan, hoe ernstiger ze zijn en hoe moeilijker het wordt om er iets aan te doen.
    In dit proces kunnen drie stadia onderscheiden worden. 

De volgende maatregelen kun je nemen bij lichte klachten zoals in stadium 1 en bij werkhervatting na stadium 2 en 3.

  1. Neem maatregelen, wacht niet tot de klachten te ernstig zijn.
  2. Controleer de werkplek . Is de werkplek voldoende aangepast aan het lichaam en de werktaken.
  3. Voorkom overbelasting. Doe een taak niet te lang achter elkaar. Wissel af en neem regelmatig een kleine pauze.
  4. Verminder spanningen. Stress kan het hele proces versterken.
  5. Let op de werkhouding. Een goede houding kan klachten voorkomen.
  6. Doe oefeningen voor het verbeteren van de doorbloeding en het ontspannen en rekken van de spieren.
  7. Verminderen de klachten niet binnen 2 weken neem dan zo spoedig mogelijk contact op met de (bedrijfs)arts.

Zijn de klachten gevorderd tot in stadium 2 en 3 neem dan contact op met de (bedrijfs)arts. Acties om klachten te voorkomen zijn nu zinloos. Therapie en rust zijn noodzakelijk. Om klachten in de toekomst te voorkomen zijn de maatregelen wel van belang bij werkhervatting.

Bron: De RSI-site van www.algemeen.nl. Meer weten over RSI klachten vanuit een Holistische Visie? Kijk dan eens in de boeken van Christiane Beerlandt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *